
علمی وآموزشی و مذهبی وگردشگری و جهانگردی آموزشی ومذهبی و جهانگردی و علمی |
|||||||||||||
![]() دژ بسطام در همسایگی روستای بسطام در باختر شهر قرهضیاءالدین در بخش مرکزی شهرستان چایپاره و در نزدیکی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی جای گرفته است. این دژ به دستور روسای دوم (۶۴۵-۶۸۵ پیش از میلاد) ساخته شده و یکی از مهمترین شهرهای اورارتویی زمان خود بودهاست. این دژ پس از چیرگی قوم ماد بر این منطقه بهصورت متروک رها شده و تنها در دوران قرون وسطی (همزمان با دوره مغول) توسط گروهی از مسیحیان بکار گرفته شده که از آثار آنها نقش صلیبهایی روی صخرهها باقی ماندهاست. آثار دوره اورارتویی شامل: ساختمان شرقی، محله مسکونی، قلعه، آثار پشت دژ و کانال آبرسانی است. کاوشهای باستانی نشان میدهد که این دژ در مدت پنجاه سال و در سه مرحله ساخته شده و دارای معبد، بازار، و جایگاه حکومتی، برج، بارو، دروازه و راههای پنهان خروج ویژه خود بودهاست. قلعه دارای دیوارهای مستحکم سنگی است که روی صخرهای بلند، رو به دشت و درهای بزرگ جای دارد. این دژ همچنین دارای سه اشکوب (طبقه) با کارکردهای گوناگون است:
منبع :آشنایی با قلعه بسطام - آذربایجان غربی - همشهری آنلاین دو شنبه 25 اسفند 1393برچسب:, :: 19:9 :: نويسنده : صادق
سال 1394 با شنبه آغاز می شود و باشنبه پایان می پذیرد یا زهرا (س) باز نوروزی دیگر و باز فاطمیهای دیگر
دو شنبه 25 اسفند 1393برچسب:, :: 19:1 :: نويسنده : صادق
بوی جان می آید اینک از نفس های بهار
کدام جمعه دعا مستجاب خواهد شد سوار صاعقه پا در رکاب خواهد شد کدام جمعه ز عطر بهشتی گل یاس بهار غرق شمیم گلاب خواهد شد . . . . جز تو کسی نیامده آقا ، سر قرار
دو شنبه 13 بهمن 1393برچسب:, :: 12:51 :: نويسنده : صادق
«حاجی» كسي است كه با پوشيدن لباس احرام با خدايش عهد ببندد كه براي هميشه در اين جهان از تمام لذتهاي نامشروع خودداري نمايد و غريزه خشم و خودخواهي را در عمق وجودش حذف نمايد و از تمام گناهان هجرت کند.
دو شنبه 13 بهمن 1393برچسب:, :: 12:39 :: نويسنده : صادق
اشعاری در مورد امام زمان(عج) از هجر تو طبیعت ما گریه می کند. چشم تمام آینه ها گریه می کند. چشم انتظار آمدنت شیر خوارهای است. گهوارهای به کرب و بلا گریه می کند. پای سه سالهای که پر تاول آمده است. دارد به اشک و دعا گریه می کند. در علقمه به خاطر تو مشک پاره ...
شنبه 17 آبان 1393برچسب:, :: 19:19 :: نويسنده : صادق
![]()
دختر زنده به گور کسی است از خود بیگانه که احساس حقارت می کند و پسر بودن را بهتر و قرین موفقیت می پندارد. به همین دلیل می کوشد مثل پسرها حرف بزند، بپوشد، بی قید وبند باشد، رفتاری تصنعی و هیجانی و سبک داشته باشد و هیچ حرمت و ارزشی برای خود قائل نشود. به پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بشارت تولد دختری دادند. حضرت با نگاهی به چهره اصحاب دریافت كه آنها از این خبر ناخرسندند، از این روی فرمود: شما را چه شده، گلی به من داده شده كه او را ببویم و روزیاش بر عهده خداوند متعال است.(1) یک بانوی مسلمان باید هفت خصوصیت داشته باشد تا شایسته این همه لطف رسول خدا صلی الله علیه و آله گردد. این خصوصیات به قرار زیرند:
1- با وقار و زیبا و در یک کلام "تماشایی" استدختران "شش سال" زودتر از پسرهای هم سنش به عقلانیت، خودکاری، خودباوری، خود انضباطی، خود مدیری و بلوغ می رسند. دختری که به این مراحل از رشد رسیده است، خود را گنج بی پایانی از مهر و محبت و "صفات" زیبا می بیند و نیازی به "خودنمایی"، "بدن نمایی"، ،"ریاکاری" و رفتارهای مصنوعی" ندارد. بنابراین گفتار، رفتار و اخلاق او خردمندانه و شایسته و شخصیت او و با وقار و زیبا و در یک کلام "تماشایی" است. او قدر و قیمت خود را می داند و مانند آن زنانی نیست که به گفته رسول خدا (صلی الله علیه و آله در عین پوشیدگى برهنه اند (لباس هاى بدن نما و جوراب هاى نازك مى پوشند) هوسباز و دلفریب مى باشند، موهاى خود را طورى آرایش مى كنند كه مانند كوهان شتر جلوه مى كند. اینان داخل بهشت نمى شوند و حتى بوى آن را استشمام نمى كنند، با این كه بوى بهشت از راه بسیار دور شنیده مى شود.(2) جهانگردان فراوانی با تحمل هزینه های سنگین از کشورهای مختلف به عشق تماشای متانت "راه رفتن" و ظرافت "چای ریختن" دختران ژاپنی همه ساله به ژاپن سفر و وقار آنها را تحسین می کنند. همه دختران جهان کانون مهر و عاطفه اند و بنابراین در زبان عربی "آنسه" نامیده می شوند. زیرا از همان خردسالی "نوازشگری”" را "بدون هیچ آموزشی" نسبت به هر عروسک بی جان و بی تحرکی ابراز می کنند و با مهربانی با عروسک شان سخن می گویند
2- توجه قلبی اش به "خدا" استیک هنرپیشه که شاید اعتقادی به حجاب هم نداشته باشد، وقتی در نقش مادران، همسران و دختران پیامبران و اولیای الهی صلوات الله علیهم(مثلا در نقش حضرت مریم سلام الله علیها) بازی می کند، با پوشش کامل و ساده و رفتار متین و موقرانه ظاهر می شود. در این حالت هر بیننده ای او را بسیار زیباتر و جالب تر می بیند، چرا که چهره ای روحانی و معصومانه دارد. این است که همه ی دختران و زنان در لباس احرام و با چادر نماز و بر سر سجاده، زیباتر و جالب ترند. اعتقاد به خدا و حیایی که در سیمای یک دختر ظاهر می شود، با هم ربط دارند.
3- عامل "رشد اجتماعی" استدختری که عاقلانه به زندگی نگاه می کند و به "هنر زن بودن" رسیده است، متوجه است که کار اصلی او این نیست که خود به کاری در اجتماع روی آورد و "نان آور" خانواده گردد، زیرا او به فرموده امام على علیه السلام چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و كار فرما.(3) بلکه هنر اصلی او این است که با "هدایت نامحسوس" و "روحیه ی شاد و سازنده" خود مردی را که همسر اوست، به سوی کار سوق دهد. او توانایی پرورش فرزندانی را دارد که از "خودخواهی"، "خودسری"، "خجالتی بودن"، گبی مسئولیتی" و "هرزگی" دورند و آنان را به "رشد اجتماعی" و "قدرت تعامل با مردم" می رساند و به طور نامحسوس به "احساس مسئولیت و انجام وظیفه" هدایت شان می کند.
4- عامل "تشویق" و "آرامش" استهمه دختران جهان کانون مهر و عاطفه اند و بنابراین در زبان عربی "آنسه" نامیده می شوند. زیرا از همان خردسالی "نوازشگری" را "بدون هیچ آموزشی" نسبت به هر عروسک بی جان و بی تحرکی ابراز می کنند و با مهربانی با عروسک شان سخن می گویند. دختری که رشد و رفتار طبیعی دارد، به جای "احساس نیاز کاذب به پشتوانه" می تواند با شیرین زبانی، آراستگی و متانت رفتاری خود پشتیبان دیگران باشد و به آنها "امید" بدهد و برای "درس و کار و عبادت و زندگی" انگیزه بخش باشد و در عین حال "آرامش" ببخشد. ![]() 5- توانایی دارد از شوهرش یک "مرد" بسازدمانند مهندسی که از یک "ویرانه"، قصری زیبا و رفیع می سازد، هر دختری با هر رنگ و قد و اندامی اگر خودش را به درستی بشناسد و بخواهد، می تواند مظهر "صفات" جمال الهی باشد و هنرمندانه و با تکیه بر نکات مثبت، از شوهرش که ممکن است فراموشکار، هوسباز، رفیق باز، متغیر، خشن، افسرده، خسیس و یا ولخرج باشد، مردی عاقل، بالغ، ذاکر، وظیفه شناس، مومن، امیدوار، متعهد، متعادل و مجاهد در یک کلام یک "مرد" بسازد. بی جهت نیست که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اَلمَرأَةُ الصّالِحَةُ أَحَدُ الكاسِبَینِ: زن شایسته یكى از دو عامل پیشرفت خانواده است.(4)
6- به "زن بودن" خود افتخار می کندزن، موجودی فوق بهشتی و خورشیدی جذاب، گرم و نورانی است که خداوند او را معلم عاطفه، عشق، شور، نشاط، زندگی است و ماموریت آسمانی کردن انسان به او سپرده شده است. دختری که این کرامت و شأن و مقام والا و رسالت الهی خود را می فهمد، هرگز از زن بودن خود متنفر و بیزار نیست و از اسباب عیاشی شدن برای نامحرمان و نیز گفتار و رفتار مردانه پرهیز می کند. او استعدادهای زیبا، صدا و صورت زیبا و جذابش را بیهوده هدر نمی دهد و این همه توانایی را به هرز(در راه هرزگی) تلف نمی کند. او خود را "زنده به گور" نمی کند. دختر زنده به گور کسی است از خود بیگانه که احساس حقارت می کند و پسر بودن را بهتر و قرین موفقیت می پندارد. به همین دلیل می کوشد مثل پسرها حرف بزند، بپوشد، بی قید وبند باشد، رفتاری تصنعی و هیجانی و سبک داشته باشد و هیچ حرمت و ارزشی برای خود قائل نشود. دختری که عاقلانه به زندگی نگاه می کند و به "هنر زن بودن" رسیده است، متوجه است که کار اصلی او این نیست که خود به کاری در اجتماع روی آورد و "نان آور”" خانواده گردد، زیرا او به فرموده امام على علیه السلام چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و كار فرما
7- "حضور" در جامعه را به "ظهور" در جامعه ترجیح می دهددر هر فیلمی، مهمترین نقش را کارگردان دارد و در هر تصویری حضور موثر او را می توان دید، اما در هر فیلمی این هنرپیشگان هستند که "ظهور" دارند و اندیشه و نظر کارگردان را با صدا و رفتار و حالات خود ابراز و اظهار می کنند. در مدیریت خانواده و جامعه و در همه ابعاد اقتصادی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی نیز دو نقش اصلی وجود دارد: حضور و ظهور. یک گروه حضوری موثر دارند و یک گروه هم ظهوری واسطه ای. خداوند حکیم به زن موقعیت، صفات و استعدادهایی داده که می تواند در بیشترین ابعاد زندگی خانواده و جامعه و جهان، نقش کارگردان، یعنی حضوری موثر اما نامحسوس را داشته باشد. زن انبیا، اولیاء و عقلا را مجذوب خود می کند و مردان را با سر انگشت هنرمندی خود به مسیر حق و خیر و کمال و یا باطل و شر و فساد می کشاند. اگر دختر از کرامت و قداست خود به عنوان یک زن غافل بماند، گرفتار "بحران هویت" می شود. در این صورت تبرج و ظهور و انگشت نما شدن در کوچه و خیابان برای او "ارزش" می شود، مسحور زبان بازی جوانان هرزه می گردد، اسیر بی بند و بارترین افراد خواهد شد و برده ی جنایتکارترین صاحبان ثروت و قدرت و تزویر می شود. چنین دختری نارضایتی، ابتذال و متلاشی شدن از درون خود را با تداوم خودنمایی و هرزگی پنهان کند. حرف آخر این که زن مسلمان پشتوانه و معمار شخصیت مرد است و مرد، معمار تاریخ.
پی نوشت ها: 1. من لایحضرهالفقیه، ج3، ص482، ح 4693. 2.لسان العرب ج11 ، ص637. 3. نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 405، نامه 31. 4.مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج14 ، ص171 ، ح16411. فاطمه سرفرازی بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان ایام سوگواری سرورو سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) بر شما تسلیت باد
پنج شنبه 3 مهر 1393برچسب:, :: 13:7 :: نويسنده : صادق
گرفته شده از وبلاگ علم وفناوری شنبه 8 شهريور 1393برچسب:, :: 9:37 :: نويسنده : صادق
دهه ی مبارک و خجسته کرامت و تولد حضرت معصومه (س) و برادر گرامیشان ، اسوه ی بخشش را بر تمامی مسلمین جهان تبریک عرض می نماییم.
شاخسارِ خوش بویِ فاطمه معصومه علیهاالسلام در بیت امامت رویید و در جوار سراسر نور امامان معصومی چون حضرت موسی بن جعفر و علی بن موسی الرضا علیهماالسلام بالید. از رهنمودهای آن رهبران الهی خوشه ها برگرفت و در پرتو آن، جان خویش را از ناپاکی ها دور نگاه داشت. اوج تقوا و طهارتِ روحِ آن بانو چنان بود که او را معصومه نامیدند. این نشان افتخار از سوی حضرت رضا علیه السلام به ایشان عطا شد («من زار المعصومة بقم کمن زارنی». ناسخ التواریخ، ج7، ص337) و بیانگر اوج قداست و طهارتِ نفسِ این بانوی آسمانی است. روز یازدهم ماه ذیقعده سال 148 هجرى در مدینه در خانهى امام موسى بن جعفر علیهالسلام فرزندى چشم به جهان گشود كه بعد از پدر تاریخساز صحنهى ایمان و علم و امامت شد. نام او « على » و کنیه اش «ابوالحسن» و لقبش «رضا» است.
شنبه 4 مرداد 1393برچسب:, :: 13:4 :: نويسنده : صادق
عید فطر ضیافتی است برای پایان این میهمانی عید فطر پاداش افطارهای خالصانه و بجاست عید فطر قبولی انفاقهای به قصد قربت است عید فطر پایان نامه دوره ایثار و گذشت است پیشاپیش عید بر همه مبارک
کم کم غروب ماه خدا دیده می شود / صد حیف ازین بساط که برچیده میشود در این بهار رحمت و غفران و مغفرت / خوشبخت آنکسی ست که بخشیده میشود عید شما مبارک
جملات تبریک عید فطر با خوردن اگر حال تو جا می آید / خوش باش که ایام صفا می آید آماده به حمله باش در این شب عید / وقتی که صدای ربنا می آید . . . . کم کم غروب ماه خدا دیده می شود / صد حیف ازین بساط که برچیده میشود
در این بهار رحمت و غفران و مغفرت / خوشبخت آنکسی ست که بخشیده میشود عید شما مبارک . اشعار عید فطر
بدرود ای بزرگترین ماه خداوند و ای عید اولیای خدا بدرود ای ماه دست یافتن به آرزوها بدرود ای یاریگر ما که در برابر شیطان یاریمان دادی بدرود ای که هنوز فرا نرسیده از آمدنت شادمان بودیم و هنوز رخت برنبسته از رفتنت اندوهناک. التماس دعا . دوبیتی تبریک عید فطر
خداحافظ ای ماه غفران و رحمت / خداحافظ ای ماه عشق و عبادت خداحافظ ای ماه نزدیکی بر آرزوها / خداحافظ ای ماه مهمانی حق تعالی خداحافظ ای دوریت سخت و جانکاه / خداحافظ ای بهترین ماه الله .
خدیا ، خروج از ماه مبارک را برای ما مقارن با خروج از تمامی گناهان قرار بده. آمین
بگذشت مه روزه و عید آمد و عید آمد / بگذشت شب هجران معشوق پدید آمد آن صبح چو صادق شد عذرای تو وامق شد / معشوق تو عاشق شد شیخ تو مرید آمد
شنبه 4 مرداد 1393برچسب:, :: 12:56 :: نويسنده : صادق
درباره عید فطر
۱٫ واژه عید، در اصل از فعل عاد (عود) یعود اشتقاق یافته است و معانى مختلفى براى آن ذکر کردهاند، از جمله: «خوى گرفته»، «هر چه باز آید از اندوه و بیمارى و غم و اندیشه و مانند آن»، «روز فراهم آمدن قوم»، «هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلتمند یا حادثه بزرگى باشد»، گویند از آن رو به این نام خوانده شده است که هر سال شادى نوینى باز آرد. (۲) ابن منظور در لسان العرب گفته است که برخى بر آن هستند که اصل واژه عید از «عادة» است، زیرا آنان (قوم)، به جمع آمدن در آن روز، عادت کردهاند. (۳) چنانکه گفته شده است: «القلب یعتاده من حبها عید.» و نیز یزید بن حکم ثقفى در ستایش سلیمان بن عبد الملک گفته است: امسى باسماء هذا القلب معمودا اذا اقول صحا یعتاده عیدا (۴) به گفته ازهرى: عید در نزد عرب، زمانى است که در آن شادیها یا اندوهها، باز مىگردد و تکرار مىشود. ابن اعرابى آن را منحصر به شادیها دانسته است. (۵) واژه عید تنها یکبار در قرآن به کار رفته است: «اللهم ربنا انزل علینا مائدة من السماء تکون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیة منک» (۶) در تفسیر نمونه ذیل این آیه گفته شده است: «عید در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است، و لذا به روزهایى که مشکلات قوم و جمعیتى برطرف مىشود و بازگشتبه پیروزیها و راحتیهاى نخستین مىکند عید گفته مىشود، و در اعیاد اسلامى به مناسبت اینکه در پرتو اطاعتیک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکى فطرى نخستین به روح و جان باز مىگردد، و آلودگیهایى که بر خلاف فطرت است، از میان مىرود، عید گفته شده است. و از آنجا که روز نزول مائده نیز، روز بازگشتبه پیروزى و پاکى و ایمان به خدا بوده است، حضرت مسیح(ع) آن را عید نامیده است. همان طور که در روایات وارد شده، نزول مائده در روز یکشنبه بوده و شاید یکى از علل احترام روز یکشنبه در نظر مسیحیان نیز همین بوده است. روایتى که از على(ع) نقل شده: «و کل یوم لا یعصى الله فیه فهو یوم عید» هر روز که در آن معصیتخدا نشود، روز عید است، نیز اشاره به همین موضوع دارد، زیرا روز ترک گناه، روز پیروزى و پاکى و بازگشتبه فطرت نخستین است. (۷) از«سوید بن غفله» نقل شده است: در روز عید بر امیر المؤمنین على(ع) وارد شدم و دیدم که نزد او نان گندم و خطیفه (۸) و ملبنة (۹) است; پس به آن حضرت عرض کردم: روز عید و خطیفه؟!. آن حضرت فرمود: «انما هذا عید من غفر له» این عید کسى است که آمرزیده شده است. (۱۰) و نیز در یکى از اعیاد، آن حضرت فرمود: «انما هو عید لمن قبل الله صیامه، و شکر قیامه، و کل یوم لا یعصى الله فیه فهو یوم عید» امروز تنها عید کسى است که خداوند روزهاش را پذیرفته و عبادتش را سپاس گزارده است; هر روزى که خداوند مورد نافرمانى قرار نگیرد، عید راستین است. در روایات اسلامى براى اعیاد – بویژه اعیاد مذهبى، از جمله عید فطر – آداب و رسوم خاصى مقدر شده; در حدیثى از معصوم(ع) آمده است. «زینوا اعیادکم بالتکبیر»عیدهاى خودتان را با تکبیر زینتبخشید. «زینوا العیدین بالتهلیل و التکبیر و التحمید و التقدیس» عید فطر و قربان را با گفتن ذکر لا اله الا الله، الله اکبر، الحمد لله و سبحان الله، زینتبخشید. ۲٫ عید فطر یکى از دو عید بزرگ اسلامى است که درباره آن احادیث و روایات بیشمارى وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع ورزیدهاند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند مىطلبند; اجر و پاداشى که خود خداوند به آنان وعده داده است. امیر المؤمنین(ع) در یکى از اعیاد فطر خطبهاى خواندهاند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم دادهاند: خطب امیر المؤمنین على بن ابى طالب(ع) یوم الفطر فقال: «ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو یوم اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الى مصلاکم خروجکم من الاجداث الى ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم وقوفکم بین یدى ربکم، و اذکروا برجوعکم الى منازلکم رجوعکم الى منازلکم فی الجنة. عباد الله! ان ادنى ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون.» (۱۱) اى مردم! این روز شما روزى است که نیکوکاران در آن پاداش مىگیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و ناامید مىگردند و این شباهتى زیاد به روز قیامت دارد. پس با خروج از منازل و رهسپارى به سوى جایگاه نماز عید، خروجتان را از قبر و رفتنتان را به سوى پروردگار به یاد آورید، و با ایستادن در جایگاه نماز، ایستادن در برابر پروردگارتان را یاد کنید، و با بازگشتبه سوى منازل خود، بازگشتتان به سوى منازلتان در بهشتبرین را متذکر شوید. اى بندگان خدا. کمترین چیزى که به زنان و مردان روزهدار داده مىشود، این است که فرشتهاى در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا مىدهد و مىگوید: هان! بشارتتان باد، اى بندگان خدا که گناهان گذشتهاتان آمرزیده شد! پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید؟ عارف وارسته، «میرزا جواد آقا ملکى تبریزى» درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزى است که خداوند آن را از میان دیگر روزها برگزیده است و مخصوص هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته است. خداوند به آنان اجازه داده است تا در این روز نزد حضرتش گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگى به جاى آرند; چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهاى خویش پوزش خواهند; نیازهاى خویش به نزد او آرند و آرزوهاى خویش از او خواهند. و نیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازى به او آرند، برآورد و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشد، از مهربانى و بندهنوازى، بخشایش و کارسازى در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمىبرند.» (۱۲) روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خواندهاند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شد و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند. فطر و فطر و فطور به معناى خوردن و آشامیدن است و گفته شده است که به معناى آغاز خوردن و آشامیدن نیز هست. به همین دلیل است که پس از اتمام روز و هنگام مغرب شرعى در روزهاى ماه رمضان، انسان افطار مىکند، یعنى اجازه خوردن، پس از امساک از خوردن به او داده مىشود. عید فطر داراى اعمال و عباداتى است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصى نیز درباره آن آمده است. از سخنان معصومین(ع) چنین استفاده مىشود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است، و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلى نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد. در قنوت نماز عید مىخوانیم: «… اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلى الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تدخلنى فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنى من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انى اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون». بارالها! به حق این روز که آن را براى مسلمانان عید و براى محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار داد، از تو مىخواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستى و مرا در هر خیرى وارد کنى که محمد و آل محمد را در آن وارد کردى! و از هر سوء و بدى که محمد و آل محمد را از آن خارج ساختى خارج کن! درود و صلوات تو بر او و آنها! خداوندا، از تو مىطلبم آنچه بندگان شایستهات از تو خواستند و به تو پناه مىبرم از آنچه بندگان خالصتبه تو پناه بردند. در صحیفه سجادیه نیز دعایى از امام سجاد(ع) به مناسب وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است: «اللهم صل على محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفر لنا ما خفى من ذنوبنا و ما علن… اللهم انا نتوب الیک فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شر اضمرناه توبة من لا ینطوى على رجوع الى ذنب و لا یعود بعدها فی خطیئة.» پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدى مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایى قرار ده که بر ما گذشته است: که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهى و گناهانمان را بشویى و بر ما ببخشایى گناهانى را که در پنهان و آشکارا انجام دادیم… خداوندا! در این روز عید فطر، که براى مؤمنان روز عید و خوشحالى و براى مسلمانان روز اجتماع و گردهمایى است، از هر گناهى که مرتکب شدهایم و هر کار بدى که کردهایم و هر نیت ناشایستهاى که در ضمیرمان نقش بسته استبه سوى تو باز مىگردیم و توبه مىکنیم، توبهاى که در آن بازگشتبه گناه هرگز نباشد و بازگشتى که در آن هرگز روى آوردن به معصیت نباشد. بارالها!این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشتبه سوى خود و توبه از گناهان عطا فرما. (۱۳) ویژگی های عید فطر از زبان مولا امیر المؤمنین(ع) در خطبه عید فطر مىفرماید: «الا و ان المضمار الیوم و السباق غدا الا و ان السبقة الجنة و الغایة النار». (۱۴) دنیا محل مسابقه است و آخرت زمان اجر گرفتن، بهشت جایزه برندگان این مسابقه و جهنم جزاى بازندگان است. در روایتى از فرزند گرامیش چنین آمده است: «مر الحسن (ع) فى یوم فطر بقوم یلعبون و یضحکون فوقف على رؤوسهم، فقال: ان الله جعل شهر رمضان مضمارا لخلقه، فیستبقون فیه بطاعته الى مرضاته، فسبق قوم ففازوا، و قصر آخرون فخابوا، فالعجب کل العجب من ضاحک لاعب فی الیوم الذی یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و ایم الله لو کشف الغطاء لعلموا ان المحسن مشغول باحسانه و المسىء مشغول باسائته. ثم مضى». (۱۵) در این حدیث، امام حسن (ع) انجام اعمال عبادى در ماه مبارک رمضان را، تشبیه به مسابقه بین افراد نموده اند و عید فطر را زمان اخذ جوایز برندگان آن مىدانند. لذا حضرت على (ع) در ویژگىهاى عید فطر مىفرمایند: ۱- روزى که نیکوکاران ثواب مىبرند. «هذا یوم یثاب فیه المحسنون». ۲- روزى که گنهکاران زیان مىبینند. «و خسر فیه المبطلون» ۳- شبیهترین روز به روز قیامت است. «اشبه بیوم قیامکم». چون در قیامت عده اى که زیان کارند، تاسف مىخورند و غضبناک مىگردند و عدهاى که نیکوکارند رستگار و متنعم به نعمتهاى الهى مىشوند. ۴- روز عبرت گرفتن. «فاذکروا بخروجکم» وقتى از منازلتان براى خواندن نماز عید خارج مىشوید، به یاد آورید زمانى را که از منزل بدن خود خارج خواهید شد و سوى خداى خود خواهید رفت. «من الاجداث الى ربکم» وقتى در جایگاه نماز خود مىایستید به یاد آورید زمانى را که در محضر عدل الهى مىایستید و از شما حسابرسى مىکنند. «و اذکروا وقوفکم بین یدى ربکم» وقتى از نماز به منازلتان بر مىگردید به یاد آورید زمانى را که به منازل خود در بهشتخواهید رفت. «و اذکروا منازلکم فى الجنة» ۵- روز بشارت غفران و بخشش الهى. پی نوشتها:۱) این مقاله پیش از این در جلد دوم رهتوشه رمضان سال ۱۳۷۶ صفحه ۲۴۵ به بعد درج گردیده است. ۲) دهخدا، ذیل عید، تاج العروس زبیدى، ج ۸، ص ۴۳۸-۴۳۹٫ ۳) لسان العرب، ابن منظور، ج ۳، ص ۳۱۹٫ ۴) همان، تاج العروس زبیدى، ج ۸، ص ۴۳۸٫ ۵) لسان العرب، همان، تاج العروس زبیدى، ج ۸، ص ۴۳۹٫ ۶) مائده، ۱۱۴٫ ۷) تفسیر نمونه، ۵/۱۳۱٫ ۸ خوراکى از آرد و شیر. ۹) غذایى یا حلوایى که با شیر تهیه مىشود. ۱۰) بحار الانوار، ج ۴۰، خ ۷۳. ۱۱) میزان الحکمه، محمدى رى شهرى، ج ۷، ص ۱۳۱-۱۳۲٫ ۱۲) المراقبات فی اعمال السنه، میرزا جواد آقا ملکى تبریزى، ص ۱۶۷، به نقل از مجله پاسدار اسلام، ش ۱۰۱، ص ۱۰٫ ۱۳) ر. ک: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره ۱۰۱، ص ۱۰-۱۱-۵۰٫ ۱۴) من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۱۶٫ ۱۵) تحف العقول، ص ۱۷۰٫ منبع:aviny.com
چهار شنبه 25 تير 1393برچسب:, :: 16:6 :: نويسنده : صادق
دو شنبه 16 تير 1393برچسب:, :: 13:24 :: نويسنده : صادق
پنج شنبه 12 تير 1393برچسب:, :: 12:35 :: نويسنده : صادق
توضيح: از وظايف روزه داران در اين ماه، دعا و درخواستحوايج از حضرت حق است كه بنده احساس نياز به پيشگاه بى نياز كرده، و دستهاى احتياج خويش را به درگاه او دراز مىكند. - روزهاى ماه رمضان الحديث: قال رسول الله (صلى الله عليه و آله): ايها الناس انه قد اقبل اليكم شهر الله بالبركة و الرحمة و المغفرة، شهر هو عند الله افضل الشهور، و ايامه افضل الايام و ليالى افضل الليالى و ساعاته افضل الساعات. (2) ترجمه: اى مردم ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به شما رو كرده است، ماهى است كه پيش خدا بهترين ماه است و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعاتش بهترين ساعات. - اعتكاف در ماه رمضان الحديث: قال رسول الله (صلى الله عليه و آله): اعتكاف عشر فى شهر رمضان تعدل حجتين و عمرتين. (3) ترجمه: اعتكاف در يك دهه از ماه مبارك رمضان برابر با ثواب دو حج و دو عمره است. توضيح: در ايام و ليالى مقدسهاى، طبق روايات رسيده از ائمه معصومين (عليهم السلام) مستحب است كه هر مسلمانى در صورت امكان دهه آخر ماه مبارک رمضان را در مسجد معتكف شود، كه پيامبر اكرم(ص) در تمامى عمرش چنين میكرد. - تلاوت قرآن در ماه رمضان بهترين اعمال در شبها و روزهاى ماه مبارک رمضان، تلاوت قرآن است. اگر چه تلاوت قرآن در تمام اوقات ثواب دارد، ولى چون قرآن در ماه رمضان نازل شده است، از اجر و ثواب ويژهاى برخوردار است چنانچه وارد شده: الحديث: قال ابو جعفر (عليه السلام): لكل شىء ربيع و ربيع القرآن شهر رمضان (4) ترجمه: براى هر چيزى بهارى است و بهار قرآن رمضان است. بنا بر اين امتيازات قرآن به اعتبار نزولش در ماه رمضان از ماههاى ديگر بيشتر است. الحديث: قال رسول الله (صلى الله عليه و آله): من تلافيه آية من القرآن كان له مثل اجر من ختم القرآن فى غيره من الشهور. (5) ترجمه: اگر كسى در اين ماه يك آيه از قرآن تلاوت كند، ثوابش مثل كسى است كه در غير ماه رمضان يك ختم قرآن كرده است. - افطارى و صدقه دادن در ماه رمضان الحديث: قال الباقر (عليه السلام) يا سدير، هل تدرى اى ليال هذه؟ فقال له نعم. جعلت فداك ان هذه ليالى شهر رمضان فما ذاك؟ فقال له اتقدر على ان تعتق كل ليلة من هذه الليالى عشر رقاب من ولد اسمعيل؟ فقال له سدير بابى انت و امى لا يبلغ مالى ذاك، فما زال ينقص حتى بلغ به رقبة واحدة فى كل ذلك يقول: «لا اقدر عليه فقال له: افما تقدر ان تفطر فى كل ليلة رجلا مسلما؟ فقال له: بلى و عشرة فقال له (عليه السلام): فذاك الذى اردت يا سدير، ان افطارك اخاك المسلم يعدل عتق رقبة من ولد اسماعيل عليه السلام. (6) ترجمه: اى سدير! آيا مىدانى چه شبهايى است اين شبها؟ سدير گفت: بلى فدايت گردم اين شبها شبهاى ماه رمضان است، مگر اين شبها چگونه است؟ امام (عليه السلام) فرمودند: آيا قدرت دارى هر شب از اين شبها ده بنده از فرزندان اسماعيل (ع) را آزاد كنى؟ پس سدير عرض كرد: پدر و مادرم به فدايت، ثروتم كفاف نمىدهد، پس امام پيوسته تعداد بندهها را كم كرد، تا رسيد به يكى در تمام اين ماه، سدير گفت: قدرت ندارم پس امام(ع) به او فرمود: آيا قدرت ندارى هر شب يك مسلمان روزهدارى را افطار دهى؟ سدير عرض كرد: بلى تا ده نفر را هم مىتوانم افطارى بدهم، پس امام به او فرمود: اى سدير همان است كه اراده كردى يعنى با افطارى دادن ده روزهدار به ثواب عتق و آزاد كردن ده بنده از اولاد اسماعيل (ع) نايل میگردى. توضيح: خداوند انسان روزهدار را بر آنچه انفاق مىكند در خوردنيها و آشاميدنيها محاسبه نمىكند ولى در اين امر «اسراف» نشود. الحديث: عن ابى عبد الله عليه السلام: من تصدق فى شهر رمضان بصدقة صرف الله عنه سبعين نوعا من البلاء. (7) ترجمه: هر كس در ماه رمضان صدقهاى بدهد خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور می كند. پی نوشتها: 1- امالى شيخ صدوق، ص 61 2- امالى شيخ صدوق، ص 93 3- وسائل الشيعه، ج 7، ص 397 4- وسائل الشيعه، ج 7، ص 218 5- امالى شيخ صدوق، ص 93 6- من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 134 7- بحار الانوار، ج 93، ص 316 رمضان، تجلى معبود (ره توشه راهيان نور) صفحه 92 جمعى از نويسندگان منبع:hawzah.net
شنبه 7 تير 1393برچسب:, :: 19:12 :: نويسنده : صادق
حلول ماه مبارک رمضان، بهار قرآن ![]()
زندگی پنجره ای باز به دنیای وجود... تا که این پنجره باز است، جهانی با ماست آسمان، نور، خدا، عشق، سعادت با ماست فرصت بازیِ این پنجره را دریابیم در نبندیم به نور، در نبندیم به آرامش پُر مهرِ نسیم پرده از ساحت دل برگیریم رو به این پنجره با شوق سلامی بکنیم...
"سهراب سپهری"
یک شنبه 25 خرداد 1393برچسب:, :: 15:5 :: نويسنده : صادق
برای نصب ویندوز XP دو شیوه وجود دارد. در حالت اول ممكن است شما در سیستمتان نسخه های دیگری از ویندوز را نصب كرده باشید. در این حالت با قرار دادن سی دی ویندوز XP می توانید شروع به نصب این برنامه بكنید. در حالت دوم كه ما در اینجا به توضیح جامع آن می پردازیم یا در سیستم تان از قبل ویندوز نصب نشده است یا دچار مشكل شده و قابل اجرا نیست یا اینكه شما می خواهید خودتان كنترل كامل بر روی فرایند نصب اعمال كنید. در این وضعیت شما باید ابتدا سیستم را از طریق CD-ROM راه اندازی كنید. بسته به نوع سیستم تان باید درایو راه انداز سیستم خود را از هارد به CD-ROM تغییر دهید. در Mother Board های جدید گزینه ای با نام Boot وجود دارد كه می توانید آن را انتخاب كنید . سپس با فلش های جهت دار بر روی گزینه اول رفته و كلید Enter را فشار دهید. از لیست نمایان شده CD-ROM را انتخاب كنید . برخی از Mother Board ها در این قسمت نام CD-ROM شما را نشان می دهند. مثلاً اگر شما از مدل ASUS استفاده می كنید این نام را مشاهده خواهید كرد. در صورتی كه در گزینه های پائینی نام CD-ROM شما انتخاب شده است می توانید با استفاده از كلید های “+” یا “-“ صفحه كلید ترتیب قرار گیری آنها را تغییر دهید. توجه داشته باشید كه برای نصب ویندوز حتماً باید CD-ROM در اولین گزینه قرار گیرد. در سیستم های قدیمی تر Boot سیستم اصولاً در حالت A/C قرار دارد كه باید به CD-ROM تغییر كند. پس از اعمال این تغییرات كلید F10 را فشار داده و با انتخاب گزینه Y تغییرات اعمال شده را ذخیره كنید. سیستم را مجدداً Restart كنید و پس از نمایان شدن كلید Press any Key … یكی از كلید های صفحه كلید را فشار دهید تا سیستم از طریق سی دی Boot شود . برنامه شروع به كپی فایلهای مورد نیاز خود می كند. سپس مطابق شكل زیر با پنجره ای با سه گزینه مواجه خواید شد كه با فشار دادن كلید ENTER ویندوز شروع به نصب می كند. فشردن كلید R در سیستم باعث مرمت و بازسازی اطلاعات ویندوز قبلی شما می شود( این گزینه برای مواردی استفاده می شود كه شما از قبل بر روی سیستم خود ویندوز XP نصب كرده اید ولی با بروز مشكلاتی نمی توانید به درستی از آن استفاده كنید و این قسمت سعی در كپی و بازسازی برخی فایلهای مورد نیاز كرده و سیستم را مجدداً در وضعیت اجرایی و عملیاتی قرار می دهد) فشردن كلید F3 نیز امكان خروج از مراحل نصب را فراهم می كند. برای ادامه نصب كلید ENTER را فشار دهید . پنجره ای مطابق شكل زیر نمایان شده كه شرح توضیحات مربوط به توافق نامه استفاده از این سیستم عامل است . با انتخاب كلید F8 از این صفحه عبور كنید. برنامه Setup شروع به بررسی سیستم شما كرده تا نسخه های قبلی سیستم عامل ویندوز را در صورت وجود در سیستم تشخیص می دهد. پس از بررسی سیستم پنجره ای همانند شكل زیر نمایان شده و درایو های سیستم شما را لیست می كند. شما در این قسمت می توانید مسیری كه برای نصب ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد را تعیین كنید. تصویر زیر مربوط به حالتی است كه سیستم از قبل فاقد هیچ نوع سیستم عاملی بوده و هارد آن نیز پارتیشن بندی و فرمت نشده است . فضای هارد مذكور بصورت Unpartitioned و 4 گیگابایت نشان داده شده است. شما می توانید برای نصب ویندوز این فضا را تقسیم كنید. تقسیم فضا در این مرحله همانند استفاده از فرمان Fdisk صورت می گیرد. برای این منظور كلید C در صفحه كلید را انتخاب كرده و سپس در پنجره بعدی فضای مورد نظر خود را در آن وارد كنید. پس از تایید مجدداً به صفحه Unpartitioned ارجاع داده می شوید. مجدداً بر روی فضای Unpartitioned رفته و كلید C را انتخاب كنید. در این مرحله اگر مایل بودید درایو های دیگری ایجاد كنید فضای مورد نیاز را وارد كنید و در غیر این صورت كلید Enter را فشار دهید تا كل فضای باقی مانده به درایو دوم اختصاص داده شود. اگر از قبل سیستم شما پارتیشن بندی شده یا اگر سیستم عاملی از قبل بر روی آن نصب می باشد شما می توانید درایو مورد نظر خود را جهت نصب ویندوز انتخاب كنید. توجه : در صورتی كه می خواهید سیستم عامل ویندوز قدیمی خود ( مثلاً 98 یا 2000 یا ME یا ... ( را حفظ كنید، نباید ویندوز XP را بر روی درایوی كه این سیستم عامل ها در آن نصب شده اند ، نصب كنید . انجام این كار با تداخل در برنامه ها و پوشه های شما بالاخص پوشه Program Files ، باعث بروز برخی ایرادات خواهد شد.همانطور كه در بالا عنوان شد، اگر شما سیستم خود را از قبل پارتیشن بندی كرده باشید در این پنجره نام آنها را مشاهده خواهید كرد. حال ممكن است شما بخواهید قبل از پیاده سازی و نصب ویندوز XP تغییری در تعداد یا حجم پارتیشن های خود ایجاد كنید. برای این كار باید بر روی نام درایو مورد نظر رفته و كلید D را در صفحه كلید انتخاب كنید. در پنجره بعدی و برای تایید حذف كلید L را فشار دهید. پس از انتخاب این گزینه مجدداً در صفحه با فضایی تحت عنوان Unpartitioned مواجه خواهید شد كه باید مطابق روض فوق الذكر آن را به درایو خاصی تخصیص دهید. در برخی موارد پس از تخصیص فضا و پارتیشن بندی ، فضایی اندك بصورت Unpartitioned باقی می ماند كه می توانید از آن صرفنظر كنید. توجه : حذف یك پارتیشن باعث از بین رفتن كل اطلاعات موجود در آن خواهد شد. از این رو حتماً قبل از انجام چنین كاری اطلاعات پارتیشن خود را بررسی كرده و در صورت نیاز نسخه پشتیبانی از آن تهیه كنید. ادامه مطلب ... شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, :: 12:6 :: نويسنده : صادق
پیشاپیش ولادت حضرت امام حسین (ع) وحضرت امام سجاد(ع)و حضرت ابوالفضل العباس(ع) راتبریک می گویم ولادت سه نور ولایت بر شما مبارک ماه میلاد سه پرچم دار عشق دلبر و دلداده و دلدار عشق ماه میلاد سه ماه عالمین سید سجاد و عباس و حسین(ع
سه نور آمد به عالم پر ز احساس معطر هر سه از عطر گل یاس سه نور تابناک آسمانی حسین بن علی ، سجاد و عباس شنبه 3 خرداد 1393برچسب:, :: 11:31 :: نويسنده : صادق
آیا میدانید زیباترین ساختمانهای جهان کدامند؟ در بین این همه عجایب معماری که نشانگر توانایی مهندسان و هنرمندی ذهن بیکران بشر است سعی کردهایم چند تایی از برترین بناهای دنیا را گردآوری کنیم. پس اگر قصد جهانگردی به سرتان زده و پول درست و حسابی دارید حتما از این ساختمانها نیز بازدید نموده و وصفش را برایمان کامنت کنید!
برخی منتقدین شاید معتقد باشند که موزه گوگنهایم از آثار فرانک گری که در شمال اسپانیا و در شهر بیلبائو ساخته شده است و از سال 1997 به روی عموم باز است، بیشتر شبیه یک قوطی بازکن فلزی است! اما صبر کنید، این سازه یکی از تاثیرگذارترین و چشمگیرترین ساختمانها با معماری مدرن در دنیاست. این بنا که دارای قطعاتی از جنس تیتانیوم و مجموعهای از بلوکهای به هم وصل شده است، توانسته با حال و هوای صنعتی شهر بیلبائو هماهنگ شده و از طرف دیگر شباهت زیادی به موزه گوگنهایم نیویورک دارد که به هنر مدرن اختصاص یافته و در آن میتوانید آثار زیبایی از هنرمندان معاصر را بیابید؛ همچنین این بنای چند طبقه از هیچ پلهای استفاده نشده و ارتباط بین طبقات از طریق راهروی مارپیچی امکان پذیر است. بر بلندی شهر لهاسا که پیشتر مقر دولتمردان تبتی و اقامتگاه زمستانه دالای لاما بوده است. ساختمان عظیم 13 طبقهی قصر پوتالا به چشم میخورد، این بنا که به سبک معابد سنتی بودائیان ساخته شده دارای صدها اتاق است. نقل است که در قرن هفتم میلادی بیش از هفت هزار کارگر در ساخت این قصر مشارکت داشتهاند. این ساختمان که هماکنون یکی از موزههای دولتی چین به حساب میآید در فهرست میراث یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است. اهرام ثلاثه جیزه، نمادی از گذشته و کتابخانه اسکندریه نشانی از مصر نوین است. این بنا همانند صفحهای است که به صورت زاویه دار کار گذاشته شده باشد. به طور قطع میتوان این کتابخانه را که ساخت آن در سال 2002 به اتمام رسید یکی از پدیدههای معماری هزاره به حساب آورد. طرح اصلی این ساختمان از کتابخانه اسکندریه که یکی از مهمترین ساختمانهای کلاسیک جهان بوده و در قرن سوم پیش از میلاد وجود داشته، اقتباس شده است. زاویهدار بودن ساختمان ریشه در این باور دارد که خورشیدی دیگر بر فراز دریای مدیترانه به درخشش درمیآید. جالب است بدانید که فضای داخلی این مجموعه قادر است بیش از هشت میلیون کتاب را در خود جای دهد.
به طور قطع این ساختمان یکی از خارق العادهترین کلیساها در جهان است، که ساخت آن به طراحی بنام آنتونیو گادی باز میگردد. برج و باروهایی که در این کلیسا وجود دارد به دستهای هشت پایی میماند که در این ساختمان پنهان شده! شروع ساخت ساگرادا فامیلیا از 1882 میلادی آغاز شده ولی به دلیل ایدهی آرمانگرایانه و بلندپروازیهای طراح آن، روند ساخت و ساز بنا هنوز به پایان نرسیده است! قرار است در پایان کار کل کلیسا شامل سه سردر و 18 برج باشد که بلندترین آن به ارتفاع 170 متر نمادی از حضرت عیسی مسیح (ع) است. علیرغم اینکه قرار بود پروژه ساخت تا سال 2026 مقارن با یکصدمین سالگرد مرگ گادی، به درازا بیانجامد، اما به نظر میرسد چیز زیادی از ساخت آن باقی نمانده! این سازه یکی از مهمترین نمادهای شهری بارسلونای اسپانیا به حساب میآید که سالانه دها هزار گردشگر را به سوی خود جذب میکند. تاج محل یکی از مشهورترین بناهای عاشقانه جهان است که حتی شاعر بلندآوازه هندی تبار، رابیندرانات تاگور آن را به «قطره اشکی بر چهرهی ابدیت» یاد کرده است. تاج محل در منطقه آگرای هند و به دستور شاه جهان که از مرگ همسر دلبندش سخت متاثر شده بود، ساخته شد. گفتنی است ممتازمحل، همسر شاه در زمان زایمان چهاردهمین شاهزاده در سال 1631 میلادی جان به جان آفرین تسلیم کرد. در ساخت تاج محل از مرمر ناب سفید رنگ استفاده شده که جلوهای خاص به این بنای تاریخی – عاشقانه داده است. اگر قصد بازدید از این نماد رمانتیک را در کشور هفتاد و دو ملت دارید، حتماً این راهنما را ملاحظه فرمایید. این مسجد که در کنار یکی از بزرگترین میدانهای دنیا (نقش جهان) قرار گرفته، نماد مشهوری از نصف جهان است. مسجد امام یکی از عجایب معماری جهان به شمار میرود که تمام سطح داخلی و خارجی آن با کاشیهای آبی رنگ زیبای ایرانی پوشیده شده است. مسجد امام که روند ساخت آن از قرن 17 میلادی آغاز شد دارای گنبدی مرکزی به ارتفاع 54 متر و ایوانی به ارتفاع 30 متر است که از نشانههای برتر معماری دوره صفویه به حساب میآید. این مسجد که با زاویه 45 درجه نسبت به میدان ساخته شده در مسیر قبله مسلمانان و روبروی کعبه است. گفتنی است به جهت کاشی کاری سطح خارجی بنا، در ساعات مختلف روز و با توجه به شدت نور، رنگ ساختمان قدری تفاوت میکند که جلوهای خاصی به این سازه میبخشد. این ساختمان پستهای رنگ زیبا که در کناره رودخانه نوا در سنت پطرزبورگ واقع شده از آثار فراچسکو بارتولومئو راسترلی است که به عنوان اقامتگاه زمستانه تزار روسیه مورد استفاده قرار میگرفت. شکل ظاهری آن به صورت یک بلوک است و تمامی جزئیات طراحی دوره باروک در آن رعایت شده است. حاشیه کناری که در بالای بنا قرار دارد و مجسمههایی که در آن کار شده، بیشتر به این میماند که این افراد قصد شیرجه زدن در رودخانه نوا را دارند! شباهت زیاد آن به معماری اروپایی و حضور آن در قلب روسیه از جذابیتهای این قصر است. این قلعه که در یکی از بلندیهای سوریه واقع شده با قدمت 800 سالهاش توانسته در برابر فرسایش و جفای زمانه طاقت آورده و به اعتقاد تییی لورنس «یکی از زیباترین قلعههای جهان» را شکل داده است. این قلعه به سبک و سیاق معماری قرون وسطایی ساخته شده است و دارای بدنهای بیرونی ضخیم است که بنای داخلی را از خارجی تمیز میدهد. در داخل آن با شهر کوچکی روبرو میشویم که دارای یک کلیسای نقلی، حمامها، سالنهای بزرگ و سرسرایی به سبک گوتیک است. مهمترین نشانه قدمت این بنا علفهای هرزی است که در جای جای دیوارها و کف رشد کردهاند و نمایی ویژه به آن بخشیدهاند. شاید این قلعه نیز به یک اصلاح حسابی نیاز داشته باشد!
اسکار نیمیر یکی از طراحان برجستهای است که در شکل گیری برزیلیا، پایتخت برزیل نقش زیادی داشته است. این موزه که در کاریتیبا واقع شده دیدگاه زیبایی شناختی شما را به چالش میطلبد. همچون سایر ساختمانهای مهم، نمای آن به گونهای است که عاشقانه دوستش خواهید داشت یا اینکه به شدت از آن بیزار خواهید شد! این بنا دارای یک گالری اصلی، نمای بالائی زرد رنگ و راهرویی شیب دار در بالای آب نما است. فضای داخلی موزه که به «موزه چشم» معروف است تلفیقی از زیبایی و وسواس طراح را به خوبی نشان میدهد.
ایاصوفیه مهمترین نماد شهر استانبول میباشد که در قلب این پایتخت دوتکه آسیایی – اروپایی واقع شده است. این مسجد دارای چهار مناره سنگی است که در صده ششم میلادی به عنوان یک کلیسای ارتودوکس ساخته شده و بعدها به مسجد بدل گشت، که از 1935 نیز به عنوان موزه از آن استفاده میشود. جالب است بدانید این سازه عظیم الجثه تنها در مدت پنج سال ساخته شده و دارای گنبد پرابهت با ارتفاع 56 متر است. از آنجا که پایههای این گنبد دارای پنجرههای متعددی است، از نمای داخل به نظر میرسد که گنبد مسجد در بالای ابرهای معلق است! یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 17:58 :: نويسنده : صادق
یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 17:53 :: نويسنده : صادق
دریای فضائلی مطهر دارد قرآن جز از مدح علی آیه ندارد این صدف جز این دُر گرانمایه ندارد رفتم زیر سایه لطفش بنشینم دیدم علی نور بود سایه ندارد علی علیه السلام و زیبائی ها: از کعبه حق بانگ جلی می آید آوای خوش لم یزلی می آید بشنو که سروش وحی حق می گوید آغوش گشایید علی می آید زیباترین ولادت: تنها کسی که در داخل خانه خدا بدنیا آمد، اوست. زیباترین نام: بنا بر روایات متعدد، نام علی مشتق از نام خداست. زیباترین معلم: علی تربیت شده دست پیامبر (ص) بود. زیباترین سخنان: به تعبیر بسیاری از بزرگان، نهج البلاغه برادر قرآن کریم است میدونی فرق روز پدر با روز مادر چیه ؟ روز مادر طلافروشی ها شلوغ میشه اما روز پدر جوراب فروشی ها . . . میدونی شباهتشون چیه ؟ پول هر دو از جیب بابا میره . پدرم با صمیم قلب از تو تشکر میکنم ، نه به خاطر اینکه به من محبت کردی و جوانمردیم آموختی ، نه به خاطر اینکه راه و رسم مردانگیم آموختی ، به خاطر اینکه با آن سیلی که به من زدی ، عشق و صفا و آزادگیم آموختی . پدر جان روزت مبارک . سلام بابا جون . امروز که داشتم به تقویم نگاه میکردم متوجه یه چیز عجیب تو اون شدم ، نوشته بود : سه شنبه بیست سوم اردی بهشت 1393 ، ۱۳ رجب 1435 ، 13 می2014 مصادف با تولد امام اول شیعیان ، حضرت علی (ع) و روز پدر . خواستم ازتون بپرسم واقعا حقیقت داره یا نه !!؟؟ پدر ، نام تو تکیه گاه من است . روز پدر رو خدمت شما پدر عزیزم تبریک عرض میکنم . این اس ام اس جهت تبریک گفتن بچه های کوچک به باباشون هست و برای بقیه سنین توصیه نمیشود ، حتی شما دوست عزیز : بابای من بهترین بابای دنیاست ، هی . بابای من روی سر همه باباهاست ، هی بابا دوست دارم بابت تمام زحماتی که کشیدی دستانت را می بوسم و ممنونتم . پدر جان ، باش و با بودنت باعث بودن من باش . روزت مبارک . از صمیم قلب دوستت دارم . . . بابای عزیزم ، روز پدر رو بهت تبریک میگم و صمیمانه بر دستای پینه بستهات بوسه میزنم . مکه پر شور و شعف/ کعبه می گیرد شرف ۲٫ ناگهان یک صبح زیبا آسمان گل کرده بود ۳٫ دل هر چه نظر به وسعت عالم تافت ۴٫ زان سبب ماه رجب ماه خداست ۵٫ حجت حق، از حریم حق، به امر حق عیان شد ۶٫ زد عشق تو خیمه در دل ما ۷٫ ذکر من، تسبیح من، ورد زبان من علی است ۸٫ هر کس که شود داخل حصن حیدر ۹٫ ای تو کعبه را نگین/ یا امیر المؤمنین ۱۰٫ تقدیم به پدر حقیقیمان، امام زمان-ارواحُنا فِداه: ۱۱٫ پدر ای چراغ خونه! مرد دریا، مرد بارون ۱۲٫ ای تکیه گاه محکم من، ای پدر جان / ای ابر بارنده ی مهر و لطف و احسان از قــــــدرت لایـــزالـــــی یــــــزدانــــــی گـردیــده قــلــوب شـیــعــیـان نورانی از فــاطــمــه بـنــت اســـد شـــد ظــاهــر در کـعــبــه وجـــود عـــلـی عـمرانی . . . ***************** سرچشمه ی عشق با علی آمده است گل کرده بهشت تا علی آمده است شد کعبه حرمخانه میلاد علی(ع) کز کعبه صدای یا علی آمده است ********************* میلاد امام علی(ع) آغازگر اشاعه عدالت و مردانگی و معرف والاترین الگوی شهامت و دیانت، بر عاشقانش مبارک باد . . . ******************** میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت اسد الله الغالب، علی بن ابیطالب(ع)، مبارک باد . . . ****************** از دین نبی شکفته جان و دل من / با مهر علی سرشته آب و گل من گر مهر علی به جان نمی ورزیدم / در دست چه بود از جهان حاصل من
یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 17:48 :: نويسنده : صادق
ای چراغ خونه! مرد دریا، مرد بارون با تو زندگی یه باغه، بی تو سرده مثل زندون هر چی دارم از تو دارم ، تو بهار آرزوها هنوزم اگه نگیری، دستامو می افتم از پا . . . ای تکیه گاه محکم من، ای پدر جان / ای ابر بارنده ی مهر و لطف و احسان ای نام زیبایت همیشه اعتبارم / خدمت به تو در همه حال، هست افتخارم . . . پدر: منی که پدر شده ام می دانم چه رنجهایی برای من کشیدی. من می دانم که با چه سختی هایی نیازهای من را بر طرف کردی ، پدرم قسم به تمام روزهای سرد و گرم که برایم زحمت کشیدی دوستت دارم و خیالت برایم تکیه گاه است ، روزت مبارک . . . علی پا به این دنیا گذاشت و قلب عاشقان را محسور کرد و همگان را با انسانی آشنا کرد که پدر تمامی آفریدگان پروردگارش لقب گرفت روز پدر مبارک . . . اگه یه مرد تو این دوره زمونه باشه اونم تویی روزت مبارک . . روز مرد رو به مرد راستینی که مقام زیبای مردانگی رو درک کرده تبریک میگم روزت مبارک. . . تبریک به کسی که نمی دانم از بزرگی اش بگویم یا مردانگی، سخاوت، سکوت، مهربانی و... بسیار سخت است ... پدرم روزت مبارک . . . ولادت مولی الموحدین امیرالمومنین حیدر کرار شیر خدا مولود کعبه و فرا رسیدن روز پدر را خدمت شما تبریک و تهنیت عرض میکنم . . . مکه پر شور و شعف ، کعبه می گیرد شرفقبله را قبله نما ، آمده میر نجف اس ام اس روز پدر میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت، اسد الله الغالب، علی بن ابیطالب، مبارک باد . . . ولادت باسعادت مولای عاشقان، امیر مؤمنان، علی علیه السلام، مبارک باد . . . ای تو کعبه را نگین، یا امیر المؤمنینای تو خلقت را مرد، وی خلائق را امین کن نظر از روی لطف، به تمام پدران روز سیزده رجب، ای امیر مؤمنان ای تکیه گاه محکم من، ای پدر جان ، ای ابر بارنده ی مهر و لطف و احسان ای نام زیبایت همیشه اعتبارم، خدمت به تو در همه حال، هست افتخارم . . . پدر دوستت دارم بابت تمام زحماتی که کشیدی دستانت را می بوسم و ممنونتم . روزت مبارک . . . پدر جان ، باش و با بودنت باعث بودن من باش . روزت مبارک . از صمیم قلب دوستت دارم . . . نمک بر زخم من شیرین تر از خواب سحر گردد ،جگرها خون شود تا یک پسر مثل پدر گردد . . . باور کن ماه هاست زیباترین جملات را برای امروز کنارمی گذارم، اما امشب همه جملات را فراموش کرده ام، همینطور بی وزن و بی هوا آمدم بگویم . پدرم روزت مبارک . . . پدر عزیزم از تو آموختم چگونه سبکبال زندگی کنم تا هجرتم نیز سبکبال باشد این بالهای پرواز قناعت و امید و عشق را تو به من بخشیدی بابا جون ، میدونم خیلی عذابت میدم ولی جوونیه و هزار جور شیطنت ، شما به بزرگیه خودت ببخش و بدون که از تموم وجودم دوستت دارم . . . پدرجان ، نگاه مهربان و صدای دلنشینت همیشه مرحم دل من در این غربت است ،بدان که برای من بهترینی . روز پدر مبارک باد . . . پدرم راه تمام زندگیست ، پدرم دلخوشی همیشگیست . روزت مبارک باباجون دلم شده غرق سرور و شعف کعبه شده بهر علی یک صدف مرغ دلم رها شده به سوی ایوان باصفای شاه نجف نیستم بیگانه، هستم آشنایت یا علیاز ازل دل داده بر مهر و ولایت یا علی تا جمال خویش را در کعبه حق ظاهر کند پرده گیرد از جمال دلربایت یا علی حضرت علی (ع) فرمود: کسی که زبانش را حفظ کند، خداوند عیب او را می پوشاند
سه شنبه 9 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 17:14 :: نويسنده : صادق
سه شنبه 9 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 17:12 :: نويسنده : صادق
هیچ وقت این دو جمله رو نگو:
١)ازت متنفرم ٢)دیگه نمیخوام ببینمت. هیچ وقت با این دو نفر همصحبت نشو: ١)از خود متشکر ٢)وراج هیچ وقت دل این دو نفر رو نشکن: ١)پدر ٢)مادر هیچ وقت این دو تا کلمه رو نگو: ١)نمیتونم ٢)بد شانسم هیچ وقت این دو تا کارو نکن: ١)دروغ ٢)غیبت …هیچ وقت این دو تا جمله رو باور نکن : ١)آرامش در اعتیاد ٢)امنیت دور از خانه همیشه این دو تا جمله رو به خاطر بسپار: ١)آرامش با یاد خدا ٢)دعای پدر و مادر همیشه دوتا چیز و به یاد بیار: ١)دوستای گذشته رو ٢)خاطرات خوبت رو همیشه به این دو نفر گوش کن: ١)فرد با تجربه ٢)معلم خوب همیشه به دو تا چیز دل ببند: ١)صداقت ٢)صمیمیت
دنیا دو روز است: روزی با تو ، روزی علیه تو روزی که با توست مغرور نباش روزی که علیه توست صبور باش دو شنبه 25 فروردين 1393برچسب:, :: 16:39 :: نويسنده : صادق
با سلام به دوستان عزیز، تا حالا هیچ وقت شده که بخواهید ببینید آیا عینک آفتابیتون پلاروید هست یا نه؟ در این پست 3 روش بسیار ساده یادتون میدم تا بتونید این موضوع رو بفهمید: 2- اگه عینک انتخابیتون برچسب تست پلاروید نداشت، از فروشنده بخواید یه عینک دیگه مشابهش بهتون بده، اونوقت با قرار دادن دو شیشه از دوعینک مطابق شکل و چرخوندن یکی از اونا تا 90 درجه و همزمان نگاه کردن به یک منظره، اگر عینک پلاروید باشه، شما به مرور شاهد تاریک تر شدن منظره خواهید بود. 3- به جای عینک دوم میتونید از صفحه LCD استفاده کنید چون صفحات LCD هم مانند یک پلاروید عمل میکنند (به همین دلیل مانند مانیتورهای قدیمی برای چشم مضر نیستند). با عینک به صفحه ی LCD نگاه کنید و همزمان عینک را تا 90 درجه بچرخانید، اگر تصویر مشاهده شده به تدریج تاریک تر و تاریک تر شد، عینک انتخابی شما پلاروید است. دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, :: 14:26 :: نويسنده : صادق
![]() خــــدایا ! تقدیر خوبان را در بهــــار سبز و خرم ، آنگونه زیبا بنویس که جز لبخند آنها،چیز دیگری نبینم ســــال نو مبارک خودت گفتی وعده در بهـــار است / بهــار آمد دلـــم در انتظـــار استبهار هر کسی عیــد است و نوروز / بهـــار عاشــقان دیـــدار یار است آرزو دارم نــــوروزی که پیش رو داری, آغـــــــاز روزایی باشد که آرزو داریروزگارت رنگ عشق،سالیانت پر فروغ،غصه باشد از تو دورسال نو مبارک ![]() زلال ترین شبنــم شــادی را همیشه بر لبانت آرزو دارم نه برای امروزت بلکه برای فردای هر روزت بهــار ثانیـه ثانیـه مـی آیدو اینــجا کسی هست که به اندازه شکوفه های بهاری برایت آرزوهای خوب دارد نه زمستانی باش که بلـرزانی و نه تابستــانی باش که بسـوزانیبهـــاری باش که برویانی ماه من چهره برافروز که آمد شـب عیـد / عیـد بر چهره چـون ماه تو می باید دیدنوبت سـال کهـن با غم دیرینه گذشت / سال نـو با طـرب و غلغله شوق دمید
دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, :: 14:7 :: نويسنده : صادق
ای خدای دگرگون کننده دلها و دیده ها عید نوروز 1393را پیشاپیش تبریک می گویم پیشاپیش سال نو مبارک
سایه حق،سلام عشق ،سعادت روح،سلامت تن،سرمست بهار،سکوت دعا،سرور جاودانه ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() آرشيو وبلاگ پیوندهای روزانه پيوندها
![]() نويسندگان |
|||||||||||||
![]() |